تبلیغات
کوچه پنجم - مطالب تیر 1390
 
شنبه 18 تیر 1390 :: نویسنده : ریحانه
اثبات لقب صاحب الزمان:یکی از نامها و لقبهای حضرت مهدی(علیه السلام) لقب "صاحب الزمان" است. هر یك از امامان (علیهم السلام)، صاحب زمان خویشند؛ ولی به اعتبار طول عمر فراوان حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و این‌كه مدت زمانی بیش‌تر از سایر امامان (علیهم السلام) زندگی کرده است، آن حضرت بیشتر به این لقب شهرت یافته است.ین لقب، در متن روایات ودعاها كمتر ذكر شده است؛ ولی در سخن یاران، راویان و شیعیان، فراوان به كار رفته است. وشیعیان زیاد حضرت را با این لقب می خوانند .روایاتی كه در آنها به این لقب اشاره شده است :

یا صاحب الزمان

امام صادق (علیه السلام) ‏فرمود:
و آخرین آن‌ها قائم به حق، بقیةاللّه در زمین و صاحب الزّمان است. ‍‍[کمال الدین و تمام النعمة، ج 2، ص 342، ح 23]

فضل‌ بن شاذان در كتاب فضایل از پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل كرده است:
هر كس دوست دارد خداوند سبحان را در حال كمال ایمان و حسن اسلام ملاقات كند، پس ‏باید حجّت، صاحب الزّمان، قائم، منتظر و مهدی را دوست داشته باشد. [شاذان بن جبرئیل، الفضایل، ص 166]

حسین بن حسن علوی می گوید : «دَخلتُ علی ابن محمد بسرَّ من رأی فهنّیه سیّدنا صاحب الزمان(عج) لما ولد؛در سامرا وارد بر حضرت عسكری شدم و او را در ولادت آقایمان، صاحب الزمان تهنیت و شادباش گفتم.[بحار الانوار، ج 53، ص 324]

در دعای فرج -که مرحوم شیخ عباس قمی در کتاب شریف مفاتیح الجنان در مورد این دعا می گوید: کفعمی در بلد الامین می گوید این دعاء حضرت صاحب الامر امام زمان(عج)است که تعلیم فرمود آنرا به شخصی که محبوس بود پس خلاص شد.-نیز به این لقب اشاره شده است ...فَاِنَّكُما حافِظاىَ یا مَوْلاىَ یا صاحِبَ الزَّمانِ یا مَوْلاىَ یا صاحِبَ الزَّمانِ یا مَوْلاىَ یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ ..

اما معنای صاحب الزمان :رهبری و سرپرستی مخصوص خداوند است و خداوند این قسم از رهبری را برای پیامبران و ائمه و جانشینان آنها جعل کرده است خداوند در هر زمان، ولایت، رهبری و هدایت جامعه به سوی شریعت و سعادت را بر عهده انسانهای برتر و کامل در آن زمان گذاشته است. این انسانها از هر گونه خطا و اشتباه محفوظ و مصون می باشند. آنان در مقام ولایت و امامت، از ناحیه خداوند، انسانها و جوامع زمان خویش را مدیریت می کنند.بنابراین معنای "صاحب الزمان" صاحب و دارای اختیار برای مدیریت و تدبیر امور جامعه اسلامی می باشد و این مقام مخصوص پیامبر و امامان معصوم(علیهه السلام) پس از آن حضرت خواهد بود و پس از یازدهمین امام، این مقام مخصوص حضرت مهدی(علیه السلام) خواهد بود و این همان ولایت تشریعی و مقام امامت در هر زمان است که در مذهب شیعه اثبات شده است.

امام مهدی علاوه براینكه صاحب الزمان به معنای تشریعی می باشد به معنای تكوینی نیز صاحب الزمان می باشد . ومنظور از تكوین  بعد مادی موجودات و امور مربوط به ماده است و از آنجا که زمان عبارت از حرکت ماده و مقدار حرکت ماده است، لذا این بعد مادی موجودات نیز مانند سایر ابعاد آنها، تحت تصرف و اراده امام و واسطه فیض الهی خواهد بود. پس به این معنا امام دارای قدرت تصرف بر ابعاد موجودات(از جمله بعد زمان)می باشد و معنای صاحب الزمان روشن می گردد. البته این هدایت و ولایت، بر اساس نظم بسیار دقیق در نظام آفرینش صورت می گیرد.و این یكی از فواید امام غائب می باشد . كه در روایات و زیارات و دعاها به آن اشاره شده است . در حدیثی آمده است :از امام صادق ـ علیه السّلام ـ نقل شده است كه قال قلت لابی عبدالله ـ علیه السّلام ـ اتبقی الارض بغیر امام قال لو بقیت الارض بغیر امام لساخت؛ كه راوی از امام ـ علیه السّلام ـ سؤال می كند كه آیا زمین بدون حجت باقی می ماند و حضرت در جواب می فرمایند: اگر زمین خالی حجت شود، اهل خود را فرو می برد.[كلینی، اصول الكافی، ج1، ص 179]

برای مطالعه بیشتر به كتاب عصاره خلقت آیت الله جوادی آملی وهدایت در قرآن ربانی گلپایگانی مراجعه شود



نوع مطلب :
برچسب ها : القاب، صاحب الزمان،
لینک های مرتبط :


سه شنبه 14 تیر 1390 :: نویسنده : ریحانه

در روایات، ویژگى هاى مختلفى براى مردان و زنان آخر الزمان ذکر شده است که بیانگر بی عفتی در آن دوره می باشد در آخر الزمان مرزهایى که جدا کننده زن و مرد است عمدتاً برداشته شده و نوعى اختلاط فرهنگى بین زن و مرد بوجود می آید که تمییز این دو از هم میسور نخواهد بود .ما در اینجا روایتی از مولای متقیان حضرت علی علیه السلام را می آوریم كه در این روایت به برخی از نشانه های ظهور حضرت مهدی علیه السلام اشاره شده است :



ادامه مطلب


نوع مطلب :
برچسب ها : آخرالزمان، قبل از ظهور، ظهور، زن، ویژگیها،
لینک های مرتبط :


اللهم عجل لولیک الفرج  شرط رسیدن به حضور حضرت یار و دیدار با معرفت او، کسب رضایت الهی می باشد .و این رضایت حاصل نمی شود جز به رضایت حضرت والیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف . امام حسین علیه السلام می فرمایند :رضی الله رضانا اهل البیت ؛رضایت خداوند در رضایت ما اهل بیت است . [1

پس ما باید طوری رفتار کنیم که رضایت آن بزرگوار را که رضایت خداست بدست بیاوریم ...[2] وشرط رسیدن به رضایت آن جناب انجام دادن دستوراتى كه مورد عنایت آنها است ، یعنى همان دستوراتى كه شارع مقدس اسلام براى ما قرار داده و ملزم به انجام یا ترك آن فرموده است،همان‏طور كه امام عصر ارواحنافداه در نامه‏اى كه براى شیخ مفید (ره) ارسال داشتند، شیعیان را سفارش و توصیه به اعمالى فرمودند كه انجام آن اعمال باعث نزدیكى و قرب به سوى امام عصرارواحنافداه مى‏شود:

فلیعمل كل امرءٍ منكم بما یقرب به من محبّتنا، و لیتجنب ما یدینه من كراهتنا و سخطنا؛ بنابراین هر یك از شما باید كارى كند كه وى را به محبت و دوستى، نزدیك كند و از آنچه كه خوشایند ما نبوده و باعث كراهت و خشم ماست، دورى گزیند. [3]



ادامه مطلب


نوع مطلب :
برچسب ها : ملاقات، دیدار، تشرف، رضایت،
لینک های مرتبط :




( کل صفحات : 2 )    1   2   
کوچه پنجم
درباره وبلاگ

به "کوچه پنجم"خوش اومدید.

خواهرم ،برادرم !بیا تا معرفت و شناخت خویش را نسبت به آن یگانه دوران، پدر مهربان ارتقاء بخشیم و از خداوند توفیق جرعه ای از جام زلال محبت و معرفت را طلب نماییم .
اللهم هب لنا رأفته و رحمته و دعاءه و خیره.

مدیر وبلاگ : ریحانه
نویسندگان
آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :